diumenge, 5 d’abril del 2009

Del Mas Cortalet a la Platja dels Aiguamolls pel Mas Matà. La Reserva Integral de Les Llaunes.

Ahir vam començar un nou cicle de visites guiades al Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà. Vam començar amb una explicació general del parc, aprofitant els mapes i les instal·lacions del centre d'informació. La primera parada la vam fer a l'Aguait Quim Franch. Malauradament, en aquest aguait al matí el sol hi dóna força de cara, amb la qual cosa és molest per a la observació. Tot i això, vam poder veure becadells, roncaires, flamencs, ànecs blancs,... La següent parada va ser a l'aguait de les Gantes. Allà la llum era força millor, i vam poder veure bàsicament les mateixes coses que a l'anterior, a part d'un ànec cuallarg, un bec d'alena i el xarxet canyella que fa uns dies que córrer per allà. Un dels assistents volia gravar bones imatges, però els ocells estaven massa lluny. Vam continuar baixant pel camí, tot parant a l'aguait de les Daines, on hi havia força esplugabous i alguns martinets blancs al voltant de les vaques marineres. Al Casalot de la Bomba vam veure-hi la latrina de geneta i un petit ramat de daines. Un astor sobrevolava les closes a l'esquerra del camí. Vam entrar l'aguait dels Germans Pallejà on hi havia poca cosa, i tot seguit vam enfilar cap a les Torres de Senillosa. Des de dalt vam poder gaudir del fantàstic paisatge de la Plana Empordanesa i dels Pirineus. A més, vam escanejar la Closa del Puig per a veure si hi havia alguna polla blava, sense sort. Vam resseguir l'Estany del Matà cap al mar, tot gaudint dels abundants cames-llargues, flamencs i altra fauna alada de la zona. Al Bruel vam poder veure un bonic cabussó emplomallat en plumatge nupcial, i, a la platja, una fantàstica calàbria agulla també en plumatge nupcial. La tornada la vam fer a un bon ritme, tot i que encara vam tenir temps de veure una tortuga de rierol en els canals que segueixen el camí.

Espècies observades: Cigne mut, ànec blanc, Griset, Xarxet, Ànec coll-verd, Ànec cuallarg, Roncaire, Ànec cullerot, Calàbria agulla, Cabusset, Cabussó emplomallat, Flamenc, Corb marí gros, Bernat Pescaire, Agró blanc, Martinet blanc, Esplugabous, Cigonya blanca, Aligot vesper, Àguila marcenca, Arpella vulgar, Esparver comú, Astor, Aligot comú, Xoriguer comú, Rascló, Polla d'aigua, Fotja, Cames-llargues, Bec d'alena, Fredeluga, Corriol gros, Corriol menut, Corriol cama-negra, Becadell, Tètol cua-negra, Valona, Gamba roja, Batallaire, Gavina riallera, Gavià argentat de pota groga, Tudó, Tórtora turca, Ballester, Falciot negre, Puput, Picot garser petit, Picot verd, Oreneta de ribera, Oreneta vulgar, Oreneta cua-rogenca, Oreneta cuablanca, Titella, Grasset de muntanya, Cuereta blanca, Cuereta groga, Cargolet, Merla, Trist, Rossinyol bord, Balquer, Mosquiter de passa, Mosquiter comú, Tallarol de casquet, Tallarol cap-negre, Pit roig, Bitxac comú, Mallerenga carbonera, Mallerenga blava, Raspinell comú, Gaig, Garsa, Gralla, Estornell vulgar, Pardal domèstic, Pardal xarrec, Pinsà comú, Verdum, Cardina, Passerell comú, Gafarró, Gratapalles, Cruixidell.